www.soth.se

Search button
StartModelljärnvägundulaterLänkar

SENASTE NYTT

Vill du länka till vår hemsida?
Det är lätt. Klicka på länken nedan så beskriver vi hur du smidigast gör detta.

Läs mer på: Hur du länkar till oss.

12 januari 2024:
Vi säljer ut vår plexiglasholk samt inspelningsutrustning till plexiglasholken.

Läs mer på: Till salu.

Kolla även våra filmer från holken på: Undulatfilmer.

9 april 2023:
Våra länkar är uppdaterade.

Läs mer på: Länkar.

UNDULATFILMER

Missa inte att ta del av den första tiden i holken.

Se >> Våra filmer från holken

VI KÖPER MÄRKLIN

Klicka på länken nedan så visar vi hur du kan sälja ditt Märklintåg.

Märklin köpes - vill du sälja?

När vi åkte till AZ-fågelutställningen i Kassel...

Denna artikel tar dig med på vår Tysklandsresa under november 2008. Vi åkte buss ner till Kassel tillsammans med arrangörerna Henrik & Alwin och ett gäng andra glada och pigga danskar. Vi skulle alla titta på fåglar och handla massor med fågelprodukter naturligtvis. Vi hade verkligen trevligt och nedanstående berättelse skildrar våra intryck och upplevelser av resan.

Fredagen den 21 november 2008

Redan klockan fyra på morgonen ringde vår väckarklocka. Dags att stiga upp och göra sig i ordning för att åka iväg till Hovedbangården i Köpenhamn där vi skulle bli upphämtade för vidare färd mot Kassel.

Den sköna bussen...

Trots att vi var ute i god tid höll vi på att komma på tok för sent – i den tidiga morgontrafiken lyckades vi ta fel avfart och istället för att ta av första avfarten mot centrum hamnade vi i en helt annan del av den danska huvudstaden. Som tur var hade vi kommit ihåg att ta med oss mobilnumret och kunde ringa till chaufförerna och bestämma en annan upphämtningsplats. Var detta månne ett utslag av morgontrötthet? Kanske…men det hela löste sig alldeles perfekt och tur var det! Vi ville ju gärna åka till Kassel!

Bussen var verkligen lyxig med gott om plats till skillnad mot vad det brukar vara på bussar. Varje säte kunde flyttas i sidled också så man slapp trängas - mycket bra!

Spända av förväntan kunde vi äntligen kliva på bussen där vi genast blev mottagna av ett glatt gäng danskar där flertalet visade sig ha gjort denna resa flera gånger tidigare. De visste minsann hur man reser till Kassel på rätt sätt! All tänkbar lyx med tillhörande förplägnad fanns att köpa ombord på bussen och till modesta priser – även med en svag svensk valuta.

Vi käkade ”pölse” och drack läsk och annan dryck allt eftersom vi behagade. Alltsammans blev ypperligt serverat av servitrisen Tanja som under hela resan balanserade alla beställningar med stor skicklighet och alltid med ett stort leende på läpparna.

Efter att ha suttit ett par timmar i samma ställning var det skönt att kunna kliva av bussen på färjan Rødby – Puttgarden. Vi behövde dessutom bunkra upp vårt godisförråd vilket det gavs ett lägligt tillfälle för i taxfreeshopen! Väl framme på tyska sidan kom vi ganska snart in i ett relativt kraftigt snöoväder och därför tog bussresan ett par timmar längre än beräknat. Men till slut kom vi äntligen fram till Hotell Hattenberg i Kircheim där vi skulle övernatta.

Efter ett par timmars vila och uppfräschning på rummet var det äntligen dags för ”kvällshygge” i matsalen. Vi serverades en typiskt tysk måltid med både schnitzel och apfelstrudel och rikligt med Schwarzbier för att släcka törsten. Till kaffet prövade vi naturligtvis den lokala drycken Kirsch, en sorts körsbärsbrännvin. Allt serverades i en rask takt av den otroligt effektiva servitrisen Charlotte.

Eftersom vi var de enda gästerna på hotellet behövde vi inte tänka på några andra utan kunde fortsätta med vårt ”hygge” till långt fram på småtimmarna, även om vi svenskar gick och lade oss redan vid ettiden. Det var ju en mässdag nästa dag och massor med saker skulle inhandlas.

Lördagen den 22 november 2008

Lite sovmorgon kunde vi kosta på oss denna morgon – väckarklockan ringde inte förrän klockan sex. Men vi kom rätt snabbt ur sängen ändå. Spända av förväntan som vi var.

Efter en rejäl frukost var det så äntligen dags att åka iväg till mässhallarna i Kassel för att se AZ-utställningen. Och vi blev inte besvikna. Det var rad på rad med undulater, nymfkakaduor, dvärgpapegojor, kanariefåglar och en mängd andra fina fåglar. Vi hade hört att det skulle vara många fåglar, men vi blev överväldigade ändå. Det är svårt att föreställa sig att man har kunnat samla så många fåglar på ett och samma ställe. Tusentals fåglar! Vi kan redan här rekommendera att du tar med dig hörselproppar för en del av fåglarna larmar ganska bra och efter en stund blir man trött i öronen.

När vi hade vaknat till lite efter chocken över mängden fåglar kunde vi fortsätta längre in i mässhallarna. Bland annat hade de en väldigt fin avdelning med lite mer annorlunda fåglar än vad vi är vana vid på svenska utställningar. Till exempel hade de gjort en jättefin miljö för änderna på bilden nedan.

Vilken miljö. Kanske så nära skogen man kan komma - fast inomhus!

Efter ett tag nådde vi så den stora lokalen för tillbehör. Här fanns det massor med olika stånd med diverse fågeltillbehör – sepiaskal, frön, galler, färdiga häckfackssystem, voljärer (både färdiga och som man kunde bygga själv), olika typer av ljus- och klimatsystem för fåglar, vitaminer, leksaker, sjukburar, skålar, hirskolvar... Ja, listan kan göras hur lång som helst med allt man kunde inhandla till sina fåglar. Saker man kan tänka sig och saker man kanske inte kan tänka sig och som inte finns att köpa i butikerna i Sverige.

En del av besökarna och utställarna. Orlux monter ser du lite till vänster i bakgrunden.

Plånboken öppnades verkligen många gånger den dagen. En av våra bästa investeringar är förmodligen en fröseparator som redan har sparat oss en del pengar. I efterhand ångrar vi bara att vi inte köpte ännu mer, eftersom det var så oerhört fördelaktiga mässpriser.

Mitt bland alla tyska tyrolerhattar och slokmustascher träffade vi också på en del bekanta fågelvänner som hade åkt ner på egen hand. Bland andra mötte vi Lars Voss (ordförande i DUK) samt Ulf Thörn och Leif Lindbergh från SUH. Ulf och Leif överraskade oss rejält genom att tala om att det minsann hade varit ännu större utställning förra året. Vi undrar fortfarande i vårt stilla sinne hur den kunde vara det. Den var ju redan så otroligt stor tyckte vi.

Lars Voss - ordförande i Danska UndulatKlubben, DUK.

På tal om stor – denna årligen återkommande AZ-utställning hade till och med ett eget stånd vid ingången där man kunde köpa alla möjliga prylar med AZ-loggan på. För den hugade spekulanten fanns både västar, muggar, nyckelringar och en mängd andra prylar. Bilderna nedan visar verkligen på hur stor fågelhobbyn är utomlands jämfört med i Sverige. Man har till och med en egen supportershop – vilken grej!

Fågelklubbens egen shop!

Närbild på lite av utbudet i shopen.

Vid 15-tiden var det så dags att kliva på bussen igen för att åka tillbaks till Danmark. Alla var rejält trötta efter mycket tittande och shoppande men troligtvis även efter nattens ”hygge”. På hemresan var det märkbart lugnare i bussen!

Vi kommer definitivt att göra om denna resa och kan verkligen rekommendera dig att besöka AZ-fågelutställningen i Kassel.