Märklins historia, historik och utveckling
1859 | I Göppingen startar bleckplåtslagarmästare Theodor Friedrich Wilhelm
Märklin fabrikstillverkning av dockkökstillbehör och andra detaljer av bleckplåt. |
1891 | Den första system-modelljärnvägen tillverkas – ett urverksdrivet
lok med vagnar med standardspårvidd och ett spårsystem som kunde byggas ut. |
1900 | Märklins standardmått och spårvidder (skalorna 0, I, II och III)
blir internationell standard. |
1926 | Det nya 20-voltssystemet med en transformator ersätter det tidigare
använda systemet med 110 volt (som var gällande hushållsström vid den tiden) vilket gör
modelljärnvägen säkrare. |
1935 | Genom en halvering av skala 0 skapar Märklin skala H0 (=halvnoll)
och nu uppstår nya möjligheter, t.ex. kan man nu bygga upp anläggningar som ryms på ett
vanligt matbord. På sidan tischbahn.de har man beskrivit detta (artikeln är skriven på tyska): "1935: Diorama für die neue Spur 00". |
1938 | Tack vare växelströmssystemet blir det nu möjligt att fjärrstyra
omställningen av körriktningen. Likaså produceras den fullt fungerande kontaktledningen
vilket möjliggör att ett lok nu kan få en separat strömkrets oberoende av den andra trafiken
och man kan nu köra flera tåg på samma bana oberoende av varandra. |
1939 | H0-standardkopplet som Märklin har kopplar snabbt och säkert ihop lok och
vagnar. Dessa koppel börjar nu användas av andra tillverkare och de blir så småningom
internationell standard under beteckningen NEM 360. |
1947 | En ledad drivning tas i bruk vilket möjliggör att Märklins nya krokodillok
CCS 800 utan problem kan passera även skarpa kurvradier. |
1953 | M-skenorna tas i bruk. Skenans mittledare, som fram till nu varit heldragen
och legat ovanpå banvallen, placeras nu under skenan och blir på så sätt mer verklighetstrogen. |
1956 | Standardkopplet utvecklas vidare till RELEX-kopplet. Rangering
underlättas av de nya kopplen som kan kopplas isär längs banan med hjälp av en ny avkopplingsskena. |
1958 | Utvecklingen av kopplen fortsätter och nu kommer TELEX-kopplen för rangerlok.
Dessa är fjärrstyrda och möjliggör att man kan ställa av vagnarna var som helst på banan. |
1969 | Den nya K-skenan presenteras. Det är ett nytt spårsystem utan banvall
och syllarna är gjorda av syntetmaterial. Märklin introducerar också Spår 1 med en ny epok för de stora
spårvidderna. De nya Märklinloken får också nu en allt större detaljrikedom. |
1972 | Mini-club presenteras på Nürnbergmässan. Mini-club var världens minsta serietillverkade modelljärnväg,
med sin skala på 1:220, ända fram till 2007. |
1982 | Nu kan man reglera körriktningen på loken elektroniskt, vilket bland annat ger en betydligt mjukare och smidigare
skiftning av körriktningen. Inga krumsprång mer! |
1984 | Märklin Digital introduceras. Det sätts en digital mottagare i varje
enskilt lok vilket möjliggör en helt oberoende flertågstrafik. |
1985 | Kortkopplens tillkomst möjliggör ett tätare och mer skalenligt avstånd
mellan vagnar och lok. Dessa kortkoppel är helt kompatibla med standardkopplen. |
1988 | Det svenska ”trätåget” börjar tillverkas (lok- och vagnskarosserna
är klädda med riktigt trä). |
1991 | Den nya digitala högeffektsdrivningen gör det möjligt att ställa
in och förbestämma varje enskilt loks maxhastighet, acceleration och inbromsningshastighet. |
1992 | Under hösten introduceras DELTA-systemet. Det är ett flertågssystem för mindre
och medelstora anläggningar. Rutger Friberg publicerar en grundlig genomgång av systemet i AOH 7/92. |
1993 | Märklins Insider Club grundas. Den som är medlem kan få
tillgång till ytterligare Märklininformation samt exklusiva specialerbjudanden och -modeller. Märklins fabrik i Györ Ungern påbörjas. |
1994 | Märklin börjar tillverka Maxi och återupplivar därmed traditionen att tillverka
plåtleksaker. Maxi har en kraftig konstruktion och stor spårvidd (som Spår 1) och är en utmärkt
trädgårdsjärnväg, helt kompatibel med Profi-spår 1. |
1996 | Med de nya C-skenorna kombineras treledarsystemets köregenskaper med enkelt
handhavande, verklighetstroget utseende och möjlighet till utbyggnad i moduler. |
1997 | Utbyggnaden av Märklin Digital fortsätter med t.ex. signal-dekodrar,
och till- och frånkopplingsbara lokfunktioner. Mini-Club (skala 1:220) firar 25-årsjubileum och Märklin
tillverkar ett ånglok med lokkåpan i 18 karats guld. Till Maxi tillverkas ett kameralok som
gör det möjligt att uppleva tågresan på TV-skärmen, sedd ut lokförarens synvinkel. Märklin tar över konkurrenen Trix. |
1998 | Ett nytt koncept introduceras för startsatser och utbyggnadssatser
samt en riktigt stor digital superstartsats. |
1999 | Lagom till 140-årsjubileet presenterar Märklin ett helt nytt
motorkoncept: den nya C-sinusmotorn saknar kolborstar, är helt underhållsfri, har ett utmärkt
vridmoment och fantastiska köregenskaper vid såväl digital som analog körning. |
2000 | Den 2:a mars skriver tidningen NyTeknik artikeln: "Krokodil i ädelmetall".
Platina, guld, titan, rutenium och ett par rubiner pryder Märklins modell "Millenniumkrokodilen" som är en jubileumsversion av det klassiska godstågsloket Krokodilen. Prislappen visar 62.500 D-mark,
alltså gott och väl en kvarts miljon kronor och vid tidpunkten för beställningen krävde man cirka 90.000:- i handpenning. |
2003 | Harry Potters Hogwarts Express släpps som modell av Märklin. |
2004 | Det tidigare DELTA-systemet ersätts av handkontrollen Mobile Station
tillsammans med mfx-dekodern. Mfx-dekodern i loket gör att lokets adress (inklusive eventuella
extrafunktioner såsom ljud) automatiskt känns igen av Mobile Station, vilken har plats för 10
lok på sin snabbvalslista. Mot slutet av året presenteras även den större styrenheten Central
Station. |
2006 | Den 11:e maj släpps en pressrelease där man meddelar att Märklins före detta 22 ägare skrivit under en överenskommelse att man säljer Märklin till det Londonbaserade Kingsbridge Capital
som i sin tur genomför köpet tillsammans med Goldman Sachs. Den 16:e september får Sophie & Thomas återfall och börjar ånyo med Märklin och köper tillsammans sina första Märklinsaker. Kommer detta att höja Märklins omsättning
och kanske skapa en ny trend? |
2007 | Märklin gör en förlust på cirka 30 miljoner euro. |
2008 | Den nya Central Station presenteras och som är ytterligare utvecklad i användarvänlighet och funktionalitet. |
2009 | Märklin sätts i konkurs och firar 150-årsjubileum under samma år. |
2010 | NYHETER EKOT 2010-12-21: I dag avgörs om Märklin nått sin slutstation: "Läggs Märklin ner dör hela branschen". |
2011 | Märklin har totalt 980 anställda fördelat på produktionsplatserna Göppingen i Tyskland och Györ i Ungern. Årsomsättning detta år hamnar på 108,8 miljoner euro, d.v.s. drygt 1 miljard svenska kronor. Som jämförelse kan man ta den svenska biten av Elgiganten som omsätter cirka sju gånger så mycket på sina 74 butiker i Sverige. |
2012 | Märklin Mini-Club (skala 1:220) firar 40-årsjubileum. |
2013 | Den 21:e mars släpps en pressrelease från Simba-Dickie-Group där det meddelas att man förvärvar Märklin. Mer om detta kan du läsa på följande länkar: Sieber & Sohn GmbH & Co. KG übernimmt Märklin, Märklin war bislang unser größtes Investment.
Se även dessa länkar med artiklar rörande övertagandet: Südwest Presse: "Doppeltes Happy End für Märklin".
Model Retailer Magazine: "Sieber & Sohn acquires Märklin". (Kopia förvarad i OGR-forum On-Line, USA). |
2016 | Märklins VD Florian Sieber uttalar sig om läget tre år efter övertagandet av Märklin: Unternehmeredition.de: "Märklin braucht keine Wachstumsstory". |
2018 | Märklins Insider Club firar 25-årsjubileum. Likaså är det 25 år sedan (1993) man började med tillverkning i ungerska Györ. |
2019 | Märklin Primex firar 50-årsjubileum: "50 Years of Primex 1969-2019” (Primex är också tillverkat i skala 1:87, men ofta med enklare utförande/sortiment som primärt såldes i varuhus i Tyskland under 60-80-talen). |
Historisk sammanfattning | En liten sammanfattning av Märklins historia på engelska: "Toys for Boys and Girls in the Late 19th Century". |