www.soth.se

Search button
Webbplatskarta Om webbplatsen
StartModelljärnvägundulaterLänkarcopyrightkontakt

Menu:

Senaste nytt

13 juli 2016:
3 nya artiklar publicerade. Läs mer på:

  • Trichomoniasis
  • Välj honan först - några råd på vägen
  • Visst kan honor prata


  • 16 januari 2016:
    Vi säljer ut vår plexiglasholk, inspelningsutrustning till plexiglasholken samt fröseparator.

    Läs mer på: Till salu.

     


    Tipsa om denna sida:



    Vill du sälja ditt Märklin?

    Klicka på länken nedan så visar vi hur du kan sälja ditt Märklintåg.

    Märklin köpes - vill du sälja?



    Vägghängt vitrinskåp

    Vi säljer ett av våra fina vitrinskåp för modeller - vi hade Märklinmodeller i det.                                                 

    Läs mer>> Vitrinskåp säljes


    Märklins historia, historik och utveckling

    1859I Göppingen startar bleckplåtslagarmästare Theodor Friedrich Wilhelm Märklin fabrikstillverkning av dockkökstillbehör och andra detaljer av bleckplåt.
    1891Den första system-modelljärnvägen tillverkas – ett urverksdrivet lok med vagnar med standardspårvidd och ett spårsystem som kunde byggas ut.
    1900Märklins standardmått och spårvidder (skalorna 0, I, II och III) blir internationell standard.
    1926Det nya 20-voltssystemet med en transformator ersätter det tidigare använda systemet med 110 volt (som var gällande hushållsström vid den tiden) vilket gör modelljärnvägen säkrare.
    1935Genom en halvering av skala 0 skapar Märklin skala H0 (=halvnoll) och nu uppstår nya möjligheter, t.ex. kan man nu bygga upp anläggningar som ryms på ett vanligt matbord.
    1938

    Tack vare växelströmssystemet blir det nu möjligt att fjärrstyra omställningen av körriktningen.

    Likaså produceras den fullt fungerande kontaktledningen vilket möjliggör att ett lok nu kan få en separat strömkrets oberoende av den andra trafiken och man kan nu köra flera tåg på samma bana oberoende av varandra.
    1939H0-standardkopplet som Märklin har kopplar snabbt och säkert ihop lok och vagnar. Dessa koppel börjar nu användas av andra tillverkare och de blir så småningom internationell standard under beteckningen NEM 360.
    1947En ledad drivning tas i bruk vilket möjliggör att Märklins nya krokodillok CCS 800 utan problem kan passera även skarpa kurvradier.
    1953M-skenorna tas i bruk. Skenans mittledare, som fram till nu varit heldragen och legat ovanpå banvallen, placeras nu under skenan och blir på så sätt mer verklighetstrogen.
    1956Standardkopplet utvecklas vidare till RELEX-kopplet. Rangering underlättas av de nya kopplen som kan kopplas isär längs banan med hjälp av en ny avkopplingsskena.
    1958Utvecklingen av kopplen fortsätter och nu kommer TELEX-kopplen för rangerlok. Dessa är fjärrstyrda och möjliggör att man kan ställa av vagnarna var som helst på banan.
    1969Den nya K-skenan presenteras. Det är ett nytt spårsystem utan banvall och syllarna är gjorda av syntetmaterial. Märklin introducerar också Spår 1 med en ny epok för de stora spårvidderna. De nya Märklinloken får också nu en allt större detaljrikedom.
    1972Mini-club presenteras på Nürnbergmässan. Mini-club var världens minsta serietillverkade modelljärnväg, med sin skala på 1:220, ända fram till 2007.
    1982Nu kan man reglera körriktningen på loken elektroniskt, vilket bland annat ger en betydligt mjukare och smidigare skiftning av körriktningen. Inga krumsprång mer!
    1984Märklin Digital introduceras. Det sätts en digital mottagare i varje enskilt lok vilket möjliggör en helt oberoende flertågstrafik.
    1985Kortkopplens tillkomst möjliggör ett tätare och mer skalenligt avstånd mellan vagnar och lok. Dessa kortkoppel är helt kompatibla med standardkopplen.
    1988Det svenska ”trätåget” börjar tillverkas (lok- och vagnskarosserna är klädda med riktigt trä).
    1991Den nya digitala högeffektsdrivningen gör det möjligt att ställa in och förbestämma varje enskilt loks maxhastighet, acceleration och inbromsningshastighet.
    1992Under hösten introduceras DELTA-systemet. Det är ett flertågssystem för mindre och medelstora anläggningar. Rutger Friberg publicerar en grundlig genomgång av systemet i AOH 7/92.
    1993Märklins Insider Club grundas. Den som är medlem kan få tillgång till ytterligare Märklininformation samt exklusiva specialerbjudanden och -modeller.
    1994Märklin börjar tillverka Maxi och återupplivar därmed traditionen att tillverka plåtleksaker. Maxi har en kraftig konstruktion och stor spårvidd (som Spår 1) och är en utmärkt trädgårdsjärnväg, helt kompatibel med Profi-spår 1.
    1996Med de nya C-skenorna kombineras treledarsystemets köregenskaper med enkelt handhavande, verklighetstroget utseende och möjlighet till utbyggnad i moduler.
    1997

    Utbyggnaden av Märklin Digital fortsätter med t.ex. signal-dekodrar, och till- och frånkopplingsbara lokfunktioner. Mini-Club (skala 1:220) firar 25-årsjubileum och Märklin tillverkar ett ånglok med lokkåpan i 18 karats guld.

    Till Maxi tillverkas ett kameralok som gör det möjligt att uppleva tågresan på TV-skärmen, sedd ut lokförarens synvinkel.
    1998Ett nytt koncept introduceras för startsatser och utbyggnadssatser samt en riktigt stor digital superstartsats.
    1999Lagom till 140-årsjubileet presenterar Märklin ett helt nytt motorkoncept: den nya C-sinusmotorn saknar kolborstar, är helt underhållsfri, har ett utmärkt vridmoment och fantastiska köregenskaper vid såväl digital som analog körning.
    2004

    Det tidigare DELTA-systemet ersätts av handkontrollen Mobile Station tillsammans med mfx-dekodern. Mfx-dekodern i loket gör att lokets adress (inklusive eventuella extrafunktioner såsom ljud) automatiskt känns igen av Mobile Station, vilken har plats för 10 lok på sin snabbvalslista.

    Mot slutet av året presenteras även den större styrenheten Central Station.
    2006

    Den 11:e maj släpps en pressrelease där man meddelar att Märklins före detta 22 ägare skrivit under en överenskommelse att man säljer Märklin till det Londonbaserade Kingsbridge Capital som i sin tur genomför köpet tillsammans med Goldman Sachs.

    Den 16:e september får Sophie & Thomas återfall och börjar ånyo med Märklin och köper tillsammans sina första Märklinsaker. Kommer detta att höja Märklins omsättning och kanske skapa en ny trend?
    2007Märklin gör en förlust på cirka 30 miljoner euro.
    2008Den nya Central Station presenteras och som är ytterligare utvecklad i användarvänlighet och funktionalitet.
    2009Märklin sätts i konkurs och firar 150-årsjubileum under samma år.
    2010NYHETER EKOT 2010-12-21: I dag avgörs om Märklin nått sin slutstation: "Läggs Märklin ner dör hela branschen".
    2011Märklin har totalt 980 anställda fördelat på produktionsplatserna Göppingen i Tyskland och Györ i Ungern. Årsomsättning detta år hamnar på 108,8 miljoner euro, d.v.s. drygt 1 miljard svenska kronor. Som jämförelse kan man ta den svenska biten av Elgiganten som omsätter cirka sju gånger så mycket på sina 74 butiker i Sverige.
    2012Märklin Mini-Club (skala 1:220) firar 40-årsjubileum.
    2013Den 21:e mars släpps en pressrelease från Simba-Dickie-Group där det meddelas att man förvärvar Märklin: Pressrelease från Simba-Dickie-Group.

    Se även dessa länkar med artiklar rörande övertagandet:
    Südwest Presse: "Doppeltes Happy End für Märklin".
    Model Retailer Magazine: "Sieber & Sohn acquires Märklin".